Aller laatse blog... - Reisverslag uit Entebbe, Oeganda van Nynke - WaarBenJij.nu Aller laatse blog... - Reisverslag uit Entebbe, Oeganda van Nynke - WaarBenJij.nu

Aller laatse blog...

Blijf op de hoogte en volg Nynke

17 November 2017 | Oeganda, Entebbe

Dit was het dan... Mijn reis zit erop, ik zit op het vliegveld te wachten op mijn vliegtuig om zo via Nairobi en Parijs weer op Schiphol aan te komen. Ik werp een laatste blik naar buiten waar het Afrikaanse zonnetje nog lekker schijnt en het dagelijks leven van de ugandezen weer in volle gang is. Wat heb ik veel meegemaakt en wat ben ik blij hoe het allemaal gegaan is, deze reis is echt onvergetelijk!
Ik zal jullie nog even helemaal bijpraten (en waarschijnlijk lekker jalours maken ;)) over mijn laatste ugandeze weekjes! In mijn vorige blog schreef ik dat we aangekomen waren bij Lake Mburo. De daarop volgende ochtend hadden we onze fietssafari en deze was echt nog toffer dan we van tevoren had gedacht!! We hebben echt gefietst tussen grote groepen zebra's, antilopen (impala's, topi's en elandantilopen), aapjes, stokstaartjes en vele vogels. En we konden echt super dichtbij deze dieren komen! Na deze Safari hebben we nog van de natuur en de hangmatten genoten bij ons camp. ;) De volgende ochtend (dat was de maandag) trokken we verder naar het noorden. Met behulp van public transport, oftewel de trotro, hadden we een lange reis voor de boeg met als eindbestemming het stadje Kilembe wat aan de voet van de Rwenzori Mountains ligt. Onderweg reden we door Queen Elizabeth National Park en hier zagen nog antilopen, een buffel, olifant en zelfs een nijlpaard langs de weg staan! Zomaar even een Safari vanuit de trotro! ;) Aangekomen in Kilembe keken we weer onze ogen uit, het hostel lag echt aan het begin van de rwenzori bergen, prachtige groene hellingen met veel plantages. Natuurlijk wouden wij zelf ook even lekker hiken in deze bergen, dus dinsdag vertrokken we voor onze 2-dagen-durende community-walk! Tijdens deze wandeling gingen we niet echt hoog de bergen in (want dan zouden we in het National Park komen en dus park fee moet betalen...) maar bleven we in de lagere heuvels. Maar dit was juist erg gaaf, want hiermee kwamen we met onze gids langs vele plantages (oa koffie, cassave en banaan) en dorpjes. Tijdens de wandeling hebben we zelfs nog drie verschillende soorten kameleons gezien. Al vrij vroeg in de middag kwamen we op onze overnachtingsplaats aan: een weiland rond een schooltje waar een tentje voor ons werd neergezet! We waren wel weer de atractie van de dag voor de schoolkinderen, ze kwamen natuurlijk allemaal kijken en ons begroeten: 'mzungu, mzungu, mzungu!'. Vlak nadat het tentje stond begon het te regenen (de rwenzori mountains staan zeker in deze tijd van het jaar bekend om de eeuwige mist en regen :p) dus zijn we snel ons tentje in gekropen. Helaas gebeurde er precies waar we bang voor waren; het tentje begon te lekken! Na wat overleg was er al snel een oplossing voor de nacht gevonden, we zouden in het schooltje gaan slapen! Dit werd echt weer een mega mooie belevenis! We sliepen namelijk midden in een klaslokaal met een privé bewaker voor de deur (waar dat nou nodig voor was...), we hebben lekker gekaart aan zo'n ouderwets schoolbankje, we hadden 's nachts gezelschap van twee vogeltjes en's ochtends werden we gewekt door nieuwsgierige schoolkinderen die door de luiken gluurden (okeoke ik zou het ook gek vinden als er twee mazungu in mijn klaslokaal sliepen...). Al met al een bijzondere maar ijskoude nacht! De volgende ochtend liepen we via een veel kortere weg weer terug naar het hostel. Omdat we zo vroeg terug waren besloten we meteen vandaag door te reizen naar Fort Portal. Hier kwamen we aan in een gezellig hostel met voor de verandering ook veel andere touristen! Het leuke aan dit hostel was dat we hier zelf mochten koken in de (typisch ugandeze) keuken. 'S avonds stonden onze zoete aardappelfrietjes en groenteprutje dus te pruttelen op een houtskooloventje. De volgende dag was het ineens alweer 9 november, mijn verjaardag dus! Lydwien had hele leuke ugandeze vlaggetjes opgehangen bij de ontbijttafel dus ik voelde me meteen al een beetje jarig! Vandaag zijn we lekker in en om de stad gebleven, zo hebben we de botanische tuinen bezocht (lekker vogels spotten en info krijgen over de meest bizarre medicinale functies van moeder natuur), een heerlijk verjaardagscakeje gegeten en 's avonds lekker uitgebreid eten bij een restaurantje! Voor de volgende dag stond weer wat natuur op de planning. Fort Portal is omringd met kratermeren, vandaag hadden we een paar (voor toeristen vrij onbekende) kratermeren op de planning staan. Hier hebben we ons de hele dag goed vermaakt. De meren waren prachtig, we hebben nog even lekker gelopen en zelfs een oude vulkaan beklommen waardoor we prachtig uitzicht over de omgeving hadden! Na deze klim zijn we lekker gaan zwemmen in een van de meertjes! Een heerlijk dagje! De volgende dag stonden de andere (en bekende) kratermeren op de planning. We hadden de wekker vroeg gezet zodat we mooi om 7 uur konden vertrekken. De boda-rit in de vroege ochtend was koud maar super mooi. We werden bij een van de meertje afgezet en vanuit daar zijn we gaan wandelen, we kwamen weer langs allemaal leuke dorpjes en hadden al snel een hele groep kinderen achter ons aan lopen (elke keer werd er weer opnieuw 'alarm geslagen' en kwamen er weer vele kinderen overal en nergens vandaan om ons te begroeten 'how are you? / mzunguuuu' of gezellig mee te lopen :p). Na deze bizarre wandeling kwamen we aan op een schitterend plekje bij het bekendste kratermeer; lake nkuruba. Dit prachtige meertje was omringd met hoge bomen waar meerdere apen-families in leefden!! We konden met een bootje het meer op en zo de apen van dichtbij spotten! S avonds hadden we een lekker maaltje van chapati, groente en gefrituurde sprinkhanen (echt lekker) in elkaar geflanst. Weer een succesvolle dag dus! Voor de zondag hadden we nog niet echt veel plannen gemaakt, we deden lekker rustig aan en vertrokken naar het stadje. Eenmaal in het stadje werden we overvallen door een grote en lange stortbui, gelukkig waren we net bij het busstation en konden we daar schuilen. Maar toen hadden we het zo koud gekregen dat we naar een cafeetje zijn gegaan om te genieten van warme chocolademelk en een heerlijke chocolade crêpe, een prima dagbesteding dachten wij zo! ;) Maandags stond er weer een reisdag op de planning, op naar onze laatste, duurste en meest vette bestemming: Murchison falls national park! Voor dit park hadden we een echte safari gepland! Na een lange reisdag kwamen we maandagavond aan in het stadje Masindi, vlakbij het park. Dinsdag was het dan echt zo ver, safaridag! We vertrokken met onze gids in een jeep naar het park. Het park is echt mega groot (15000km2) dus daardoor was het nog zo'n 2 uur reizen binnen het park om bij onze accomodatie te komen. Maar deze twee uren waren geweldig, het dak van de jeep kon namelijk open waardoor we op het dak konden zitten! Meteen al wat bavianen en vogeltjes in alle kleuren gespot! Eenmaal aangekomen bij het kamp (waar we sliepen in een echt modderhutje met rieten dak!) kregen we een goede lunch en vertrokken we al snel weer naar de boot. We hadden namelijk een boottocht op de planning voor de middag. Tijdens dit tochtje over de nijl was er veeel wild te spotten: nijlpaarden, krokodillen, antilopen, veeeel vogels, een olifant en een giraffe! Het eindpunt van de tocht waren dè watervallen (Murchison falls!) en dit was echt adembenemend! Zoo veel water! Wij hadden nog een wandeling naar de 'top of the falls' geboekt dus zo konden we super dicht bij de watervallen komen (tot we er zijknat van werden :p). Bovenaan stond onze gids weer op ons te wachten met de jeep, wij klommen dus weer bovenop om, met de ondergaande zon als uitzicht, terug naar het kamp te rijden! De volgende ochtend ging de wekker om 5.15 uur! In het pikkedonker kregen we om half zes een goed ontbijt en vertrokken we daarna richting de ferry. We staken de nijl over om aan de overkant van het water een game drive te houden. We hebben zo'n vier uur op de jeep gezeten en door prachtige landschappen gereden en heeeeeel veel dieren gezien. Dit was echt fantastisch! We zagen meeega grote groepen antilopen, buffels, giraffes (!), nijlpaarden, olifanten, bavianen en zelfs een leeuw die in de boom lag! Echt een en al genieten! Maar helaas kwam ook hier weer een einde aan... Na deze geweldige ochtend reden we via een hele mooie andere route terug naar masindi. Hiermee was onze vakantie met deze heeele toffe dag bijna ten einde gekomen... Gister (donderdag) zijn we met de bus vanuit masindi maar entebbe gereisd waar we nog een nachtje in een mooi hostel hebben geslapen en nu zit ik op het vliegveld van entebbe te wachten tot ook mijn vlucht vertrekt.. Op naar de stampot, gaskachel, warme chocolademelk en iedereen die ik gemist heb in het koude Nederland! Hartstikke leuk dat jullie mijn verhalen gevolgd hebben en tot snel! ;)

Heel veel liefs, Nynke

• 17 November 2017 - 12:14

Jan:

Wat een belevenissen. Een herinnering die je je hele leven bij je houdt.
    Voor straks een hele goede reis en we kijken er heel erg naar uit dat je zaterdag weer thuis bent!

• 17 November 2017 - 13:48

Gerry Guezen :

Wat een belevenis heb je gehad en heel veel foto's denk ik zo. Dus je kan nog lang nagenieten van deze vakantie en je ervaring in alle geneeskundige gevallen. Goede en behouden thuisreis. Liefs en groetjes Gerry

• 17 November 2017 - 17:56

Catharina:

Wat mooi om te lezen.
    Wat een verhaal.
    Ik wens je een goede reis.
    Tot zondag

• 17 November 2017 - 19:32

Ilse:

Nynk, het klinkt zooo gaaf allemaal! Kan niet wachten om je verhalen te horen. Tot volgende week (eindelijk!!)!.

• 17 November 2017 - 19:37

Jenny:

Ha Nynke,

Wat geweldig om zo met je mee te hebben kunnen reizen en je belevenissen te lezen. Hele goede thuisreis gewenst.