Eerste ziekenhuis-week! - Reisverslag uit Kumasi, Ghana van Nynke - WaarBenJij.nu Eerste ziekenhuis-week! - Reisverslag uit Kumasi, Ghana van Nynke - WaarBenJij.nu

Eerste ziekenhuis-week!

Blijf op de hoogte en volg Nynke

14 September 2017 | Ghana, Kumasi

Hoi allemaal,

Hierbij weer een berichtje vanuit het mooie Ghana! Ik begin echt steeds meer gehecht te raken aan dit land: de aardige mensen, onze leuke groep nederlanders, de overvolle trotro's, de verkopers die tussen het langzaam rijdende verkeer doorlopen, de kindjes die obroni (blanke) naar je roepen (wat hier positief boeld wordt), de lokale gerechten en natuurlijk de heerlijke koude douche na thuiskomst van het ziekenhuis! Ik heb net mijn eerste vier ziekenhuisdagen achter de rug, echt heel indrukwekkend allemaal! Wij werken in het Manhyia hospital, het districts ziekenhuis, het is een vrij groot ziekenhuis met verschillende afdelingen. Wij moeten ongeveer een uur reizen om bij het ziekenhuis te komen, eerst met de trotro en het laatste stukje lopen over een heeele drukke markt. Afgelopen week heb ik vooral meegedraaid bij de eerste hulp afdeling, hier heb ik best wel heftige casussen voorbij zien komen! Ook heb ik een dagje bij de OPD meegredraaid, dat is een afdeling die qua functie goed te vergelijken is met de huisarts bij ons. Dit was vooral interessant om een beeld te krijgen van de meest voorkomende ziektes in Ghana, zo heb je hier namelijk malaria tot het tegendeel bewezen is.. ;) Deze week heb ik vooral een goede indruk gekregen van de ghanese gezondheidszorg. Het is echt niet te vergelijken met Nederland, maar toch begin ik in te zien dat ze hier ook echt goede zorg leveren met de middelen die ze hier hebben. Ze hebben hier echter een paar beperkingen die wij niet kennen, zo is er een tekort aan artsen en is de mentaliteit van de ghanesen 'liever lui dan moe'. Deze combinatie zorgt voor lange wachtrijen en consulten die in 5 minuten uitgevoerd worden, het is dan ook meer een kruisverhoor ;) Daarnaast is het zo geregeld dat de verzekering niet alle kosten dekt. Een consult en een 'bed' worden verzekerd, maar voor medicatie of ingrepen moeten de patiënten direct betalen. Zo heb ik gezien dat een vrouw die gehecht werd lag te kermen van de pijn omdat ze niet meer verdoving kon betalen... Al met al was dit dus een erg indrukwekkende week! Morgenochtend vroeg vertekken we voor een weekendje weg, we gaan naar een klein (UNESCO!) dorpje aan de kust. Ik ga er weer van genieten hier!

Heel veel liefs, Nynke

  • 14 September 2017 - 20:18

    Tina:

    Hoi Nynke,
    Weer een week van belevenissen en ervaringen...
    Wat zul jij straks all round zijn als je met je eigen co-schappen gaat beginnen..
    Je stapt erin met een rugzak vol ervaringen...
    Eerst je ervaringen in de thuiszorg, hier in het goed georganiseerde Nederland en nu je Ghana ervaringen.
    Geniet ervan en veel plezier bij de paalwoningen..
    Liefs mama

  • 15 September 2017 - 12:03

    Gerry Guezen :

    Hoi Nynke. Ik vind het leuk om je verslag te lezen. Je geniet er echt van.
    Maak er een fijne en leerzame tijd van en geniet van het mooie weer. Groetjes Gerry

  • 15 September 2017 - 16:46

    Truus :

    Hoi Nynke,

    Zo te lezen een leuke groep waar je mee samen bent

  • 17 September 2017 - 21:24

    Marjoleine :

    Wat zul jij genieten van deze onuitwisbare ervaringen. Let bij je terugreis erop dat je je bagage niet te zwaar is! Fijn dat je met een groep bent , want alleen zij zullen goed kunnen beseffen hoe het daar is! Veel plezier en hou ons op de hoogte...

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Nynke

Ik vertrek voor twee en een halve maand naar Afrika! Mijn reis begint in Ghana waar ik twee maanden in de stad Kumasi zal verblijven en mee ga draaien in een ziekenhuis. Vervolgens ontmoet ik een vriendin in Kenia en zullen wij ons Afrika-avontuur al backpackend afsluiten!

Actief sinds 28 Aug. 2017
Verslag gelezen: 143
Totaal aantal bezoekers 2637

Voorgaande reizen:

05 September 2017 - 18 November 2017

Mijn Afrika-avontuur

Landen bezocht: