Medase pa, Ghana! - Reisverslag uit Bolgatanga, Ghana van Nynke - WaarBenJij.nu Medase pa, Ghana! - Reisverslag uit Bolgatanga, Ghana van Nynke - WaarBenJij.nu

Medase pa, Ghana!

Blijf op de hoogte en volg Nynke

04 November 2017 | Ghana, Bolgatanga

Na bijna twee maanden in Ghana ben ik gisteren van een obruni een mzungu geworden; ik ben aangekomen in uganda!
Afgelopen week heb ik gelukkig nog wel heel veel dingen van Ghana kunnen zien. Vorige week donderdag namen we afscheid van ons huis en de mensen daar en vertrokken we naar het noorden met als eind bestemming Bolgatanga. In bolgatanga aangekomen verbaasden we ons over de totaal andere omgeving in het noorden. Zo was het hier veeel warmer dan in kumasi (rond het middaguur kon het makkelijk 38 (!) graden worden) en had de natuur meer iets weg van een safanne!
Uiteraard hebben wij ons prima vermaakt in dit safanne landschap! Zo hebben we een dag fietsen gehuurd en zijn we daarmee naar verschillende dorpjes gefietst. Het laatste dorpje lag in de tongo hills: heuvels bezaaid met grote rotsblokken, prachtig om doorheen te fietsen, maar ook lekker zwaar op onze krakkemikkige stadsfietsjes.. ;) In dit dorpje hebben we nog een mooie tour gemaakt langs de traditionele huisjes en een paar heilige grotten. Hier hangen ze nog het traditionele geloof aan waarbij ze geloven in de krachten van de natuur. Dit komt voornamelijk tot uiting in de offerplaatsen, met als belangrijkste plaats the shrine. Zelf zijn wij ook bij de offering van een kip in de shrine geweest. Een grensverleggende ervaring aangezien je alleen naar binnen mocht met ontblood bovenlichaam....! Daar zaten we dan: half naakt te kijken hoe er gezongen, gebeden en een kip onthoofd werd, echt de meest bizarre ervaring tot nu toe! ;) Na een terugtocht met natuurlijk een lekke band kwamen we 's avonds moe maar voldaan bij het hostel terug! We sloten deze bijzondere dag af met een diner in een leuk restaurantje en een drankje met onze nieuwe vrienden; het lokale brandweerkorps! De volgende dag hebben we nog een dorpje met beschilderde huisjes bezocht en zijn we 's avonds op de nachtbus richting accra (de hoofdstad, heeeelemaal aan de andere kant van Ghana) gestapt. Na een paar uurtjes slaap in de bus werden we rond 5 uur s ochtends langs de weg afgezet om vervolgens aan te komen in een heerlijk resort, met zwembad! We waren vooral naar deze streek gekomen voor de bekende Boti falls, twee super hoge watervallen in een prachtige jungle-omgeving! Echt even goed genieten van de natuur voor we terug gingen naar de choatische stad vol mensen, trotro's, lawaai en uitlaatgassen... Tijdens mijn laatste uren in Ghana hebben we de laatste dingetjes van accra bekeken (ik was hier aan het begin van mijn reis ook al een paar dagen geweest) en nog even goed genoten van het ghanese eten! Donderdagavond was het dan echt tijd om afscheid te nemen van Ghana en mijn twee lieve reisgenootjes en naar lydwien in Uganda te gaan! Op het moment van schrijven zit ik al weer op onze tweede accommodatie in Uganda! Gisteren zijn we vanaf het vliegveld namelijk meteen doorgereisd naar mpanga forest. In dit natuurgebied zat een klein hotel waar we zo'n beetje een heel appartement voor ons tweeën kregen en er speciaal eten voor ons gekookt werd. Vanochtend hebben we een mooie hike door dit bos gemaakt, waarbij we meteen neushoornvogels zagen! Helaas begon het halverwege lekker te regen.. Na de wandeling zijn we aan onze tweede reis begonnen en net aangekomen bij national park lake mburo! Tijdens de weg naar onze accommodatie toe (waarbij we op een boda zaten; lokaal vervoer achterop een motor) zagen we al apen, zebra's, antilopes, impala's en heel veel gave vogels!!! Dat belooft heel veel goeds voor morgen, dan gaan we hier namelijk met mijn favoriete vervoersmiddel, de fiets, op pad! Maar eerst even lekker slapen in ons safaritentje! ;)

Liefs, Nynke

• 04 November 2017 - 23:12

Carolien Goelema:

Hoi Nynke,
    Wat een super leuk verslag. Wat beleef je ontzettend veel. Mooie verslagen en foto's. Wat gaat de tijd toch snel. Eerst twee maanden Ghana en nu Uganda. Ik hoop dat je nog veel te zien en te leren krijgt.
    Heel veel plezier en geniet ervan. Liefs en groetjes uit Wageningen

• 05 November 2017 - 08:02

Jan:

Wat een explosie aan indrukken. Geniet er nog van de komende twee weken!

• 05 November 2017 - 09:09

Tina:

Mmmm, verse kokosnoot en nu dus wel de neushoornvogel, sarawak...het land van de neushoornvogel, wat we in Maleisië niet vonden, komt hier naar je toegevlogen...jaloers...
    Geniet ervan met Lydwien..stop nog wat ervaringen in die rugzak van jou!

• 05 November 2017 - 20:46

Gerry Guezen :

Nynke wat heb je een fantastische tijd daar.
    Geniet er van ook de vakantie in Uganda. Het zal zeker bevallen en nog meer indrukken geven. Maak er een fijne vakantie van en kom gezond en vol indrukken weer thuis. Liefs en groetjes Gerry

• 09 November 2017 - 17:58

Carolien:

Hoi Nynke,
    Van harte gefeliciteerd en een fijne verjaardag.
    groetjes Carolien Goelema