Weer een mooie week! - Reisverslag uit Kumasi, Ghana van Nynke - WaarBenJij.nu Weer een mooie week! - Reisverslag uit Kumasi, Ghana van Nynke - WaarBenJij.nu

Weer een mooie week!

Blijf op de hoogte en volg Nynke

01 Oktober 2017 | Ghana, Kumasi

Hoi allemaal,

Ik heb weer een super week achter de rug! Dit was echt een week met heeeel veel bizarre en gave dingen! Ten eerste begon ik maandag, samen met een andere Nederlandse meid, op de gynaecologie afdeling. Vol goede moed begonnen we onze week met het plan zoveel mogelijk bevallingen te zien! Aan het eind van de week hebben we heeel veel baby's, zwangere buiken en puffende vrouwen gezien, maar geen bevalling! Het punt is namelijk dat het geluk niet met ons is, we zijn twee keer net een minuut te laat binnen gekomen. Volgende week blijven we dus hoe dan ook in de labor-room..! Maar verder mochten we zeker niet klagen deze week. Dinsdag hebben we namelijk geholpen naar de antenatal care. Zwangere vrouwen komen hier elke drie maanden ter controle, ook wordt hier voorlichting gegeven over de zwangerschap, bevalling en soa's. Ik mocht helpen met de controles en heb dus veel bloeddruken gemeten, naar foetus hartjes geluisterd en de ligging en grote van de foetussen bepaald, super leerzaam dus! Het was een kort weekje in het ziekenhuis, want woensdagmiddag vertrokken we met een trotro naar sunyani. Donderdag hadden we hier namelijk een outreach, dat houd in dat we naar een klein dorpje zijn geweest om de bevolking te screenen op ziektes. Toen we woensdagavond aankwamen werden er meteen meegenomen naar een radio studio waar we onze outreach konden promoten op de lokale radio, een hele belevenis! Donderdag was het dus tijd voor de screening, de opkomst in het dorp was gelukkig groot. Wij waren dus de hele ochtend druk met bloeddruk en glucose meten, malaria en hiv sneltesten uitvoeren en het afnemen van korte consulten. Dit was erg leerzaam en stiekem ook wel een beetje shocking omdat ongeveer 10% van de bijna tweehonderd mensen positief scoorde op de hiv test... Na deze gave ochtend trokken we verder richting het noorden met mole national park als eind bestemming voor deze dag! Vrijdagochtend hadden we een jeepsafari door dit park gepland. Helaas regende het toen we opstonden en vertrokken we iets later dan de bedoeling was. Ons wachten werd gelukkig beloond toen we op de jeep zaten, we zagen twee soorten apen, pumba's (de echte versie van het hakuna-matata zingende zwijn uit the lionking), antilopen en 5 olifanten van heel dichterbij!!! Na wat uurtjes genieten bij het zwembad zijn we verder naar het noorden gereisd. Helaas hadden we een onverwachte tussenstop in een iniminie ziekenhuisje onderweg, iemand uit ons groepje had namelijk een paniekaanval gekregen onderweg. Dit liep gelukkig allemaal goed af en was achteraf gezien ook weer een bizarre ervaring, er was namelijk geen arts te bekennen en de zusters hadden geen idee wat we moesten doen, dus hebben we zelf maar voor doktertje gespeeld! ;) Uiteindelijk kwamen we 's avonds aan in het kleine dorpje Kulmasa. In Kulmasa hadden we met iemand afgesproken die ons naar ons hostel zou brengen, het probleem was echter dat deze persoon er niet stond en we geen mobiel bereik hadden. Gelukkig waren er heeeeeel veel behulpzame kindjes die ons meenamen voor een zoektocht naar deze man door hun dorpje. Na alle hoeken van kulmasa bekeken te hebben en de chief een had geschud te hebben vonden we de juiste man! Het hostel was ook weer een mooie ervaring, het waren prima kamertjes alleen was de wc van het hostel nog niet in gebruik en de elektriciteit vrijwel de hele nacht uitgevallen. Ook over de bar bij het hostel hebben wij ons verbaasd, er was hier namelijk niets zonder alcohol te vinden maar wel Baileys to go, in een plastic zakje, ook gaat deze bar al om zeven uur s ochtends open (en ja dan zijn er ook al klanten...). Zaterdagochtend hebben we krokodillen gespot in een krokodillenpoel en zijn we doorgereden naar het stadje Wa. In dit stadje hebben we het paleis van de chief van het noorden bezocht. Dit was ook weer een hele happening, want voordat we het paleis mochten bezoeken moesten we voor de chief verschijnen en vertellen wat we kwamen doen. Na nog een tijd over de drukke markt geslenterd te hebben zijn we 's avonds op de nachtbus terug naar huis gestapt! Vandaag gaan we kumasi nog even in en vanaf morgen ga ik weer de wacht houden in de labor-room! ;)

Liefs, Nynke

• 01 Oktober 2017 - 14:41

Tina:

Weer veel beleefd...de chief hand geschud, wie kan dat zeggen. Hoop dat jullie deze week wel baby's geboren zien worden...veel plezier!

• 01 Oktober 2017 - 15:30

Gerry Guezen :

Hoi Nynke. Het was dus weer een weekje vol belevenissen. Maar genieten doen jullie en een geboorte zal er ook nog wel komen voor je weer terug naar huis gaat. Hier alles ok. Groetjes Gerry

• 02 Oktober 2017 - 22:00

Jurriën:

Jeetje Nynke, wat een avontuur. Je verhalen, de foto's ik krijg er echt het 'out of Africa' gevoel bij. Onwijs wat een brede ervaring doe jij nu op. Ik hoop dat je nog enkele Afrikaantjes op de wereld kunt helpen zetten. Wel triest om te lezen dat zoveel mensen HIV positief zijn. Ook een beetje eng omdat jij vast met bloederige situaties te doen zult hebben. Pas goed op en maak er weer een mooie week en net zo'n leuk verhaal van!!
    groet Jurriën

• 08 Oktober 2017 - 10:13

Catharina Zoer:

Wat een belevenissen in een.korte tijd.
    Je hebt ook veel gezien. De olifanten hoe was dat?
    Ik hoop dat je geduld wordt beloond van de week en dat er veel baby's geboren zullen worden.
    Veel plezier de komende week.